4 cechy dobrego lidera

4 cechy dobrego lidera

4 cechy dobrego lidera

Wiele zespołów potrzebuje lidera i najczęściej niestety na to stanowisko wybieramy niewłaściwą osobę.

Często zostaje nią ten, kto zupełnie nie potrafi odnaleźć się w tej roli, ale nie potrafił zaprotestować, gdy mu ją proponowano.

Wbrew pozorom, o prawdziwego lidera bardzo trudno.

A to często dlatego, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, jaki cechy są naprawdę pożądane u osoby na takim stanowisku.

Poznajmy zatem kluczowe 4 cechy dobrego lidera.

Lider, który umie przyznać się do błędu

Prawdziwy lider nigdy nie idzie w zaparte, jeśli widzi, że ewidentnie nie ma racji.

Potrafi się przyznać do błędu, ale także jest w stanie przyznać rację innej, nawet niżej położonej od niego w hierarchii firmy osobie.

Liderzy często są kojarzeni z osobami, które zawsze mają rację i potrafią postawić na swoim.

Problem jest jednak w tym, że nie ma ludzi nieomylnych i przeważnie tylko tacy, którzy potrafią to zauważyć, zdobywają nasz szacunek.

Dobry lider wie, że nie ma niczego złego w myleniu się.

Dużo gorsze jest natomiast nieprzyznawanie się do błędu, co może odbić się na sukcesie całej drużyny.

A dobry lider nigdy nie chce do tego doprowadzić, dlatego umie przyjąć na siebie swoje błędy.

Pyta podwładnych o zdanie

Nikt nie potrafi podjąć w pełni obiektywnej decyzji.

Dobry lider świetnie zdaje sobie z tego sprawę.

I jest w stanie schować swoją dumę do kieszeni, jeśli czuje, że nie ma pewności, co powinien zrobić.

Dobry lider nie boi się również zapytać o zdanie innych.

Bez względu na to, czym w danym zespole się zajmują i jaką mają opinię wśród innych pracowników.

Do tego zawsze bierze pod uwagę każdy logiczny i dobrze uargumentowany głos.

I na postawie ich wszystkich na raz szacuje, co powinien zrobić lub jaką decyzję należy podjęć.

Każdy podwładny ma dla niego tak samo wartościową opinię, jak jego samego i nikogo nie wyśmiewa ani nie ocenia krytycznie.

Chwali, ale potrafi też skrytykować

Dobry lider zdaje sobie sprawę z tego, że same krytyczne uwagi nie zachęcą nikogo do lepszej i wydajniejszej pracy.

A wręcz przeciwnie – mogą odnieść odwrotny skutek.

Dlatego wie, kiedy należy pochwalić swojego pracownika, a kiedy powinien go skrytykować i zauważyć, co zrobił źle.

Nie da się przecież pracować z kimś, kto tylko chwali, ale nie ustawia do pionu leniwych bądź nieuważnych współpracowników.

Ważne jest jednak, że nie boi się on powiedzieć głośno, kiedy ktoś wykona dobrą robotę.

Jednocześnie nigdy nie robiąc tego w sposób, który ma na celu faworyzacje kogoś lub skłócenie całego zespołu.

Lider zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest motywacja współpracowników.

Proponuje swoją pomoc

Dobry lider to nie osoba, która przygląda się biernie poszczególnym sytuacjom.

A potem krytykuje, gdy coś nam nie wyjdzie albo gdy mamy opóźniania.

Lider owszem, obserwuje swój zespół, ale w każdej chwili jest gotowy interweniować, gdy widzi, że ktoś nie radzi sobie z powierzonym mu zadaniem.

Nie ma też żadnych oporów przed zaproponowaniem swojej pomocy, nawet jeśli będzie go to kosztowało trochę wysiłku.

Wie on bowiem, że jest na swoim stanowisku właśnie po to, aby pomagać innym i działać na rzecz całego zespołu.

A nie tylko zajmować się swoimi sprawami, często niezwiązanymi z zawodową pracą.

A od czasu do czasu rozdzielić zadania pomiędzy pozostałych pracowników.

4 cechy dobrego lidera Wiele zespołów potrzebuje lidera i najczęściej niestety na to stanowisko wybieramy niewłaściwą osobę. Często zostaje nią ten, kto zupełnie nie potrafi odnaleźć się w tej roli, ale nie potrafił zaprotestować, gdy mu ją proponowano. Wbrew pozorom, o prawdziwego lidera bardzo trudno. A to często dlatego, że nie zdajemy sobie sprawy z…